keskiviikko 28. elokuuta 2013

Milano & Venezia

Genovasta suuntasimme seuraavana aamuna kohti Milanoa. Juna oli monta tuntia myöhässä, joten Milanossa kiertelyaika jäi hieman lyhyeksi. Ensin suunnattiin viemään painavat rinkat hostellille. Sen jälkeen kysyttiin hostellin respasta Milanon kartta ja vähän vinkkejä, että missä on mitäkin. Hostellin mies sitten näytti meille kartasta ostoskadun, mihin sitten suuntasimme. Petyimme tähänkin näkemäämme. Se ei tainnut olla niitä Milanon kuuluisia ostoskatuja..

Duomo, Milano
No, joka tapauksessa näimme Duomon ulkopuolelta ja Duomon ympäristön ja hieman Milanon hienoja kauppoja. Kaupoissa kiertely jäi hieman lyhyeen, kun meillä oli loppujen lopuksi vain muutama tunti aikaa ennen kauppojen sulkemisaikaa. No, löydettiin sitten muutama vaatekappale kuitenkin. :)

Reissun huonoin ravintolakokemus oli Milanossa. Erehdyimme menemään pizzeria Delicious@:iin. Sisäänheittäjä uskotteli meille, että ravintola on aito Italialainen, eikä mikään turistipaikka. Meille sanottiin, että voimme ottaa vaikka pizzan puoliksi, jos emme ole kovin nälkäisiä. Päätettiin sitten mennä kyseiseen paikkaan ja otettiin pizza puoliksi. Kun saimme pizzan eteemme, se näytti pakastepizzalta. Pizza toki oli ihan hyvää, mutta ulkonäköön ei oltu panostettu yhtään. (Myöhemmin Veneziassa käytiin kaupassa ja pakastealtaasta löytyi ihan samannäköinen pizza.) Lisäksi pizzaa ei oltu puolitettu, niin kuin oltiin luvattu, ja tarjoilija toi meille sitten kaksi pientä lautasta ja puolitimme pizzan itse. Kun olimme syöneet, odottelimme jonkin aikaa että tarjoilija tulisi kysymään meiltä esim. haluammeko jälkiruokaa yms. Tarjoilijaa ei kuulunut, vaikka heitä pyöri ympärillä tiuhaan tahtiin. Loppujen lopuksi sanoin tarjoilijalle, että haluamme maksaa. Hän sitten sanoi siihen, että meidän täytyy maksaa alakerrassa. Menimme alas, mutta siellä ei ollut ketään. Vaikka tarjoilija pyöri myös alhaalla, hän ei tullut kassalle. Odottelimme siinäkin sitten joitakin minuutteja. Lopulta eri tarjoilija tuli kassalle (ei näyttänyt edes työntekijältä) ja sanoimme hänelle, ettemme halua maksaa servicemaksua, koska palevelu ei ollut asianmukaista. Hän vain tokaisi, ettei saa valita maksaako sitä, vai ei. Jäi sitten niin sanotusti paha maku suuhun tästä paikasta..

Sitten lähdettin taas hostellille illan päätteeksi. Hostellilla tapasimme suomalaisen tytön, jonka kanssa juttelimme jonkin aikaa, kunnes meidän täytyi taas mennä huoneeseemme etsimään seuraavaa majoituspaikkaa. Mietittiin, että mitä reittejä pitkin päästäisiin Ljubljanaan. Molemmat halusivat käydä Veneziassa, mutta ensiksi se tuntui mahdottomalta löytää Veneziasta majoitusta.
Lopulta seuraavana aamuna aamupalan jälkeen kuitenkin löydettiin Veneziasta majoitus (Packbackers hostel), jossa meidän oli tarkoitus nukkua sitten eri dormeissa, sillä siellä ei olisi ollut muuten tilaa. Päätettiin kuitenkin mennä sinne. Sitten vain nopeasti kamat kasaan ja rautatieasemalle.

Ensin meinattiin jäädä Veneziassa väärällä asemalla pois (railplanner näytti väärän pääteaseman), mutta onneksi ei jääty, ja päästiin suoraan Venezian keskukseen junalla. Veneziaan saavuttuamme suunnistettiin ilman karttaa (tripadvisorin avustuksella) hostellille. Hostellin check-in piti tehdä toisen hotellin(?) vastaanotossa, joten mentiin sitten sinne. Luultavasti meidän varauksen kanssa oli jotain häikkää, sillä vastaanottovirkailija kyseli minkä sivun kautta oltiin varattu majoitus jne. Lopulta hän sanoi, että kaikki on hoidossa ja ohjasi meidät molemmat huoneeseen 5. Avattiin huoneen ovi ja ihmeteltiin hetki, kun siellä olikin parisänky, ilmastointi ja oma kylpyhuone. Eihän me sellaista varattu, mutta kelpasi kyllä! ;)

Siellä sitten tutustuttiin amerikkalaiseen poikaan ja luvattiin hengailla hänen kanssaan sitten illalla. Ensin lähdimme kiertelemään vähän Veneziaa läpi. Käveleskeltiin vain jonnekin suuntaan. Venezia on kuin labyrintti.. Välillä täytyy ihan etsimällä etsiä silta, että pääsee eteenpäin.

Illalla sitten tavattiin muutama muukin amerikkalainen poika, ja mentiin heidän kaikkien kanssa istumaan iltaa hotellin läheiselle terassille.

Seuraavana päivänä kierreltiin Venezian eri saarta läpi ja käytiin mm. San Marcon aukiolla. Päivä meni kivasti takeaway-pastaa syöden, joka oli muuten hyvää. ;)
Iltapäivällä oli tarkoitus suunnistaa asemalle varaamaan liput seuraavaan junaan. Juna olikin täyteen buukattu, ja toinenkin juna, jota aseman työntekijä ehdotti, oli täynnä. Siinä sitten jonkin aikaa mietittiin, että miten nyt eteenpäin, kunnes löydettiin suht sopiva reitti ilman paikkavarauksia. Juna lähtikin sitten vasta lähempänä kahtatoista illalla, joten meillä oli vielä hyvin aikaa hakea rinkat hostellilta ja kierrellä aseman lähistöllä Veneziassa. Meillä oli monen tunnin vaihto Udinessa keskellä yötä, joten yritettiin nukkua asemalla hieman. Odoteltiin, että läheinen McDonald's aukeaisi, että päästäisiin aamupalalle. ;) Kerettiin siinä sitten nopeasti syödä jotain, kunnes seuraava juna aikaisin aamulla lähti kohti seuraavaa määränpäätä (junanvaihtoa), Villachia.