lauantai 31. elokuuta 2013

Kroatia

Ljubljanasta suunnattiin kohti Zadaria. Mietittiin, että minne mentäisiin Kroatiassa, ja päädyttiin Zadariin oikeastaan siksi, että sekin oli rannikkokaupunki ja sieltä löytyi majoitus.
Luultiin, että Zadar ei olisi turistikohde, mutta turistien paljous vanhassa kaupungissa yllätti.
Tykättiin Zadarista matkakohteena. Zadarissa hostellimme oli koko matkan paras (paitsi keittiö olisi saanut olla parempi). Majoituimme hostellissa nimeltään The hostel! ;)

Zadariin saavuttuamme suunnattiin nostamaan rahaa automaatista (Kroatiassa on käytössä kunat, ei eurot), ja menimme ostamaan ruokaa kaupasta, että voitaisiin sitten myöhemmin kokkailla hostellilla.

Vietiin rinkat hostellille säilöön (check-in vasta myöhemmin päivällä) ja suunnattiin läheiselle rannalle. Ehkä kuviteltiin, että oltaisi löydetty hiekkaranta, mutta tuli aika järkytyksenä, kun ranta ei näyttänyt rannalta lainkaan! Ihmiset makoilivat kivetyksen päällä, josta ei edes kunnolla pääsisi uimaan. Päätettiin mennä vähän eteenpäin katsomaan, josko sieltä löytyisi kunnon ranta. Ja löytyihän sieltä. Mutta ranta oli kivinen, niin kuin melkein kaikki rannat Kroatiassa. Onneksi löydettiin sellainen kohta, jossa kivet eivät olleet niin suuria ;) Huonosti junassa nukutun yön jälkeen tuli sitten otettua päivätorkkuja rannalla.. Siellä vierähti helposti muutama tunti, kun odoteltiin, että päästäis tekemään hostellille check-in. Vihdoin kun kello läheni kolmea, mentiin hostellille, käytiin suihkussa ja syötiin, jonka jälkeen lähdettiin tutkimaan Zadarin vanhaa kaupunkia. Siellä vierähti koko ilta muutamassa kaupassa kierrellen, jätskiä ja pizzapalasia syöden, maisemia katsellessa, käveleskellessä ja auringonlaskua katsellessa. Muutama nähtävyyskin nähtiin; Greeting to the sun, eli aurinkokennoympyrä maassa, johon syttyy kirkkaita valoja, kun tulee pimeää, sekä Sea organ.

Greeting to the sun
Seuraavana päivänä päätettiin kokeilla toista rantaa, joka sijaitsi bussimatkan päässä. Kyseinen ranta oli myös kivinen, samoin kuin lähempänä oleva ranta. Tosin tämä ranta vaikutti rauhallisemmalta. Siellä sitten löhöiltiin ja uitiin muutama tunti. Tämän jälkeen oli tarkoitus mennä shoppailemaan, mutta emme löytäneetkään kunnon kauppoja. Zadarin keskustassa oleva City Center -kauppakeskus oli täynnä kenkäkauppoja! Ja kaiken lisäksi myynnissä olevat kengät vaikuttivat vähän huonolaatuisilta, eikä yhtään meidän tyylisiltä. Hetken kiertelyn jälkeen päätettiin mennä takaisin vanhaan kaupunkiin (Niina näki siellä joitakin kauppoja). Illalla noin yhdeksän aikoihin suunnattiin ruokakauppaan (jotka olivat kuin olivatkin kiinni). Onneksi City Centerin Spar oli auki kymmeneen asti. Saatiin ostettua huomiselle kansallispuistoreissulle eväät! Kauppareissun jälkeen mentiin hostellissa tapaamiemme kavereiden kanssa istumaan iltaa vanhaan kaupunkiin.

Jätskiä tuli syötyä paljon, koska se oli niin edullista! Ja paljon eri makuja ;)

Seuraavana aamuna oli tarkoitus lähteä 8:30(?) bussilla Plitvicka jezeraan (kansallispuisto). Me molemmat kuitenkin nukuimme pommiin.. Oltiin sammutettu hälytykset ja jatkettu unia. ;-)
Onneksi ei hirveän myöhään herätty ja ehdittiin seuraavaan Plitviceen lähtevään bussiin.
Matka sinne Zadarista kesti 2-3 tuntia. Bussissa tutustuttiin suomalaiseen tyttöön. Siellä oli siis muitakin suomalaisia ;)

Plitviceen saavuttuamme katsottiin "bussiasemalta" aikatauluja Zagrebiin lähteviin busseihin. Kopin seinässä oli ainoastaan yksi aikataululappu. Yksi bussi menee Zagrebiin klo 16:15. Päätettiin sitten ostaa jo liput valmiiksi, että varmasti mahdutaan tähän bussiin. Vietiin rinkat hotellin säilytykseen, ostettiin liput ja suunnattiin Plitviceen. Maisemat olivat häikäisevät! Harmittaa, kun ei nähty kaikkea. Ei mm. keretty käydä alemmilla järvillä eikä nähty niitä kohtia, joista olisi mahdollisesti nähnyt alaspäin monta järveä (järvet ovat siis monessa eri tasossa). Meille neuvottiin tietty reitti jonka ehtisimme kiertää 2½ tunnissa. Siihen ei oltu ilmeisesti huomioitu valokuvausaikoja ja väenpaljoutta.. Reitin puolivälissä iski jo paniikki, että ei ehdittäisi bussiin ja jäätäisi sinne. Juostiin sitten puistossa yms, mutta silti myöhästyttiin bussista (jonot lautalle olivat ihan mahdottomat.. odotettiin lautalle pääsyä varmaan n. 1h). Takaisin portille päästessämme katsottiin aikatauluja, ja siellä näkyi vaikka kuinka monta bussia Zagrebiin. Jouduttiin kuitenkin ostamaan uudet bussiliput (100kn=15€), mikä harmittaa. Ainakin päästiin reissussa eteenpäin.

Zagrebissä oli vaikeuksia löytää bussiasemalta läheiselle juna-asemalle. Luultavasti asema oli ihan lähellä mutta harhailimme ja kävelimme varmaan pari kilometriä ihan turhaan. Ensimmäinen mies neuvoi reittiä, ja seuraavassa kadunkulmassa hän oli itse kysymässä neuvoa, haha! Onneksi törmäsimme suloiseen vanhaan pariskuntaan, jotka osasivat neuvoa meille reitin asemalle. Asemalla tapasimme vielä Zadarin hostellista tutut erittäin mukavat brasilialaistytöt ja hengailimme junan lähtöömme asti heidän kanssaan. Zagrebista juna Budapestiin lähti vasta keskellä yötä, joten yritettiin nukkua Zagrebin asemalla. Sieltä sitten siiryttiin junaan ja nukuttiin siellä. Aamulla oltiin perillä Budapestissä.